Over IDEA

Branchevereniging IDEA verenigt de beste bureaus in events en livecommunicatie. Gezamenlijk vertegenwoordigen we sinds 2002 de voorhoede van de Nederlandse eventwereld. Benieuwd naar ons en onze visie? Hieronder een uitgebreide kennismaking.

Livecommunicatie is een bewezen instrument om klanten te trekken en je zichtbaarheid in de markt te vergroten. Maar het rendement van een event staat of valt bij de bureaukeuze. In de wirwar van aanbieders biedt IDEA houvast en helderheid. Wij koppelen de innovatieve voorhoede van livecommunicatie professionals aan sterke merken en organisaties. Die rol nemen we heel serieus. Voordat een aspirant-lid het IDEA-keurmerk ontvangt, screenen we het bureau intensief op creatief vakmanschap, financiële stabiliteit en continuïteit. Het keurmerk wordt gewaarborgd door een uitgebreide tweejaarlijkse screening van bestaande IDEA-leden. De markt erkent deze manier van werken: een op de zes van Nederlands top 500-bedrijven werkt uitsluitend met IDEA-bureaus.

Gedeelde kennis, vereende kracht
IDEA is ook een kennisorganisatie. Onze leden kunnen leunen op een groot supportnetwerk van peers en adviseurs. Ze beschikken over de kennis van specialisten, goedgekeurde documenten en producten. Als lid van Livecom Alliance hebben we een groot (internationaal) netwerk. We stimuleren onze leden om dit netwerk te benutten. Zo denken we groter en verleggen we grenzen.

Waterdicht geregeld
Onze leden beseffen het belang van goede verzekeringen en waterdichte voorwaarden. Bij IDEA weten we alles over de laatste wet- en regelgeving. Als lid van VNO-NCW zitten we aan tafel bij alle relevante gesprekken en onderhouden we nauwe contacten met overheden, juridisch adviseurs en media. Verder bieden we, via onze partner Klap, verzekeringen op maat aan zoals onze IDEA Evenementenverzekering voor opdrachtgevers en collectieve Bureau Aansprakelijkheidsverzekering voor onze leden.

Interesse in onze verzekeringen? Neem contact op met ons secretariaat.

"IDEA wordt bestuurd door bevlogen ondernemers. Samen met de verenigingsdirectie geeft het richting en inhoud aan de vereniging en het vak. Het bestuur bestaat uit: voorzitter Pieter Bas Boertje | D&B Eventmarketing, Marc Liethof | Eventex, Patricia Vergeer | The Oval Office, Micha van Herk I IQ Events, Mechtild Stultiens - van Straaten | Artishock events & marketing, Martijn Geerdes | The Groundbreakers en Dion Janssen | The Hospitality Group. Hieronder vind je onze visie en speerpunten voor 2022-2023."

IDEA roadmap 2022-2023

ALLES BEGINT BIJ LIVE
Samen bouwen we de toekomst van livecommunicatie

De wereld van livecommunicatie is volop in ontwikkeling. Kansen en uitdagingen volgen elkaar in hoog tempo op. Bij IDEA bouwen we samen aan een sterke toekomst van live. De roadmap geeft richting aan de hand van drie speerpunten.

Verbinding. Hét toverwoord in het huidige communicatielandschap. In een wereld waarin we sterker dan ooit worstelen met afstand zijn we op zoek naar elkaar. We willen ons verbonden voelen. Met onze familie, onze vrienden, onze collega’s en ons zakelijk netwerk. We willen samen ding beleven en vieren. Onze zintuigen prikkelen. Ons weer wij-voelen. Live communicatie en experience marketing zijn de sleutel tot die verbinding. Gedeelde live-ervaringen vormen immers het cement van elke samenleving. Dat is de afgelopen jaren luid en duidelijk bewezen.
Live zorgt voor impact en aandacht. Of het nu offline of online is: in de flow van dat ene unieke moment laat je je niet afleiden door een ping van je telefoon. Steeds meer merken erkennen dat en zetten live in het hart van hun communicatiestrategie. Omdat bewezen is dat met bijzondere ervaringen – offline en online – we elkaar vinden en dat er nieuwe verhalen beginnen. Verhalen die mensen graag doorvertellen. Van belevenis naar betekenis.

Zo keren we terug naar het punt waar onze communicatie is ontstaan. Rond het kampvuur, op de zeepkist, zij aan zij. Alles begon ooit bij live. En nu, in deze snel veranderende wereld, beginnen verhalen weer meer dan ooit bij live.

SPEERPUNT 1
Toptalent vinden, binden & behouden

Als experience professionals hebben we de afgelopen jaren ervaren hoe cruciaal het is om flexibel om te gaan met complexe vraagstukken en ontwikkelingen. We leven in een tijdperk van digitale acceleratie, transformatie en innovatie. De synergie tussen fysiek live en digital is het nieuwe normaal: online en hybride horen bij het pakket. Hierdoor wordt ons vak interessanter en gelaagder. Maar ook ingewikkelder en veeleisender. Dat vraagt om een mind shift. Bij ons én bij onze mensen. De grote uitdaging voor bureaus is het vinden, binden en behouden van toptalenten die raad weten met deze veranderende vraagstukken. High potentials met een digitaal DNA die niet alleen servicegericht zijn, maar ook kritisch en strategisch denken. Die op zoek gaan naar échte vraag achter de vraag. IDEA investeert doorlopend in toptalent. Zo werken we nauw samen met de 10 belangrijkste event- en marketingopleidingen. Op onze jaarlijkse Talent Scout presenteren jonge professionals zich aan onze leden en IDEA-bureaus hebben toegang tot talent via een netwerk van hogescholen.

Speerpunt 2
Zichtbaarheid en ondernemerschap

COVID kwam snel, hard en duurde lang. Toch is deze periode ook als een springplank voor kansrijke ontwikkelingen. Als branche hebben we bewezen hoe snel we kunnen innoveren. Ook hebben we ervaren hoe belangrijk het is om samen op te trekken. Zichtbaar blijven is van cruciaal belang. IDEA behartigt de belangen van de eventbranche met een systematische lobby-aanpak. Als lid van EventPlatform hebben we direct contact met het rijk en andere overheden. Zo beïnvloeden we politieke besluitvorming en geven we livecommunicatie een maatschappelijke stem.

Ook ondernemerschap is cruciaal in tijden van snelle ontwikkelingen. Als we onze bureaus effectief willen klaarstomen voor het nieuwe live, dan moeten we vakmanschap nog sterker vervlechten met ondernemingszin. Businesskansen grijpen. Durven veranderen. Nieuwe wegen zoeken. Digital niet zien als bedreiging, maar als welkome aanvulling op ons portfolio. IDEA-leden leunen op een groot supportnetwerk van peers die elkaar helpen en inspireren. We stimuleren onze leden om dit netwerk te benutten en organiseren events, masterclasses en ondernemersdiners. En als lid van de Europese Livecom Alliance vormt IDEA een brug naar een internationaal eventnetwerk.

SPEERPUNT 3
Samen op weg naar duurzaamheid

Live en duurzaamheid is geen natuurlijke match made in heaven. We bouwen op, we breken af. Rijden stad en land af. Eten wordt weggegooid. Afval blijft over. De vraag is: hoe lang wordt dit nog geaccepteerd in een wereld op weg naar duurzaamheid? Die vraag is extra actueel met de snelle digitalisering van onze branche. Als het om duurzaamheid gaat, kan geen organisatie achterblijven. Consumenten willen duurzamer. Politici komen met wetgeving. Daarom is het tijd om als eventbranche het heft in handen te nemen. Om het roer proactief om te gooien en op een creatieve manier te vergroenen. Maar hoe krijg je als eventorganisator grip op al die ecologische, sociale en economische uitdagingen? Die handschoen pakken we op. Door best practices te delen op het gebied van energie, mobiliteit, afval en food. Door vraag en aanbod bij elkaar te brengen. En door als eventspecialisten van elkaar te leren. IDEA als ideeëngenerator op weg naar duurzaamheid.

Met deze drie speerpunten gaan we als IDEA-bureaus vol optimisme de komende periode in. Daarbij focussen we ons op ontwikkeling: van onze branche, van onze bedrijven en van de volgende generatie experience professionals. Als voorhoede van de Nederlandse eventwereld bouwen we samen aan de toekomst van livecommunicatie en positioneren wij ons vak waar het hoort: in het hart van de communicatiestrategie.

Benieuwd naar de hele IDEA Visie & Roadmap 2022-2023? Download hem dan hier.