IDEA in gesprek met GC Crew over bedrijfscultuur en een veilige werkomgeving

Met de heftige uitkomsten van het rapport van commissie Van Rijn ('niets gezien, niets gehoord en niets gedaan') is dit thema actueler dan ooit voor jouw organisatie.

Natuurlijk is het hier veilig! Is dat zo? De aanname is snel gedaan, maar is jouw werkomgeving echt veilig en staan bedrijven er voldoende bij stil hoe bedrijfscultuur daaraan bijdraagt?

In de wereld van events en livecommunicatie draait het om creativiteit en teamwork. Zo creëert iedereen in de branche onvergetelijke ervaringen. Toch blijft één element vaak onderbelicht terwijl het cruciaal is voor succes: bedrijfscultuur. Hoe een organisatie haar waarden en normen vormgeeft, heeft niet alleen invloed op de interne dynamiek maar ook op het vermogen om succesvol te worden en blijven.

We spreken met Marieke Govers en Mieke Captijn. Met GC Crew helpen ze organisaties bij het verkennen, verbeteren en verhelderen van hun bedrijfscultuur. In een tijd waarin een veilige werkomgeving steeds belangrijker wordt, moedigen ze bedrijven aan om (ja, juist nu!) actief aan de slag te gaan met dit onderwerp. Marieke: “Een sterke bedrijfscultuur kan niet alleen de organisatie, maar ook alles wat het bedrijf maakt, produceert en organiseert, naar nieuwe hoogten tillen.”

Een wereldwijde verandering in de manier van werken
Mieke en Marieke werken al jaren in het livecommunicatie-vak. Ze hebben voor toonaangevende bureaus en merken gewerkt, altijd aan de kant van inhoud en impact. De laatste jaren ging hun focus steeds meer naar ‘de mens’, de relatiestrategie van organisaties. Mieke: “Wat opvalt is dat er een soort verschuiving plaatsvindt in de manier van werken. Dat zit ‘m vooral in de komst van een nieuwe generatie, die totaal anders naar werk kijkt. Ze hebben andere criteria bij het zoeken naar een baan en een veilige werkomgeving is er daar één van.” Marieke vult aan: “Er lijkt een soort wereldwijde verandering plaats te vinden in de manier van werken. Voor bedrijven wordt het met de dag belangrijker om een duidelijke cultuur te hebben. Als je beter weet wie je bent, kun je jezelf ook beter verkopen, aan klanten maar ook aan potentiële (nieuwe) medewerkers, juist uit die nieuwe generatie. Enkel mooi werk doen is echt al lang niet meer genoeg.”

Zet dat naast het feit dat juist de evenementenbranche veel risicofactoren kent: veel freelancers, tijdelijke contracten en vaak ingewikkelde machtsverhoudingen tussen de organisatie, de mensen (op contract en freelance), de klant, de leveranciers enzovoort. Hoog tijd dus, dat leiderschapsteams aan de slag gaan met hun bedrijfscultuur.

Duurzaam groeien met – en met dank aan – de mensen in je bedrijf
Marieke: “Een helder geformuleerde bedrijfscultuur bindt mensen aan de organisatie én aan elkaar. Met gedeelde idealen kun je duurzaam groeien. Het leidt tot hogere betrokkenheid, loyaliteit en betere samenwerking. Bovendien vergroot het de aantrekkingskracht voor talent. En, heel plat gezegd, kost het minder geld. Want in een organisatie waar mensen zich onveilig voelen, zie je veel verzuim.”

Mieke: “Het woord ‘bedrijfscultuur’ is best abstract en heb je het over een ‘veilige werkomgeving’ dan worden mensen nerveus. Dat begrijpen we ook. Soms is veiligheid subjectief en dat maakt het complex. Wat voor de één veilig is, is voor de ander niet veilig. Met GC Crew gaan we graag aan tafel met leiderschapsteams om concrete woorden te geven aan de cultuur van een organisatie, het onbenoemde te benoemen. Met die inzichten breng je namelijk helderheid, ook naar de rest van de organisatie. Zo weet iedereen waar die ‘aan toe is’. Dat creëert de basis voor een veilige en inclusieve werkomgeving.”

Zo leverde hun traject met Obsession een waardevol document op waarmee de Obsession cultuur verder vorm heeft gekregen. Dit dient nu als handvat tijdens werving en onboarding, waarbij het niet alleen sollicitatiegesprekken verrijkt maar ook een fijn houvast biedt in het “bewaken” van de cultuur.

Van brainstorm tot compleet traject rondom cultuur en werkomgeving
Concreet biedt GC Crew drie diensten. Van een fijne sparringsessie tot een op maat gemaakt traject rondom bedrijfscultuur – en alles ertussenin. Daarnaast kun je ook bij ze terecht voor het inhuren van een externe vertrouwenspersoon. Niet iedere organisatie kan of wil zijn eigen team daarmee belasten. Zo borg je een veilige werkomgeving met een gecertificeerd vertrouwenspersoon met kennis van de branche.

Wil je ook met dit thema aan de slag of eerst even kennismaken? Neem contact op met Mieke en Marieke via info@gccrew.nl en kijk op gccrew.nl.