IDEA helpt opdrachtgevers en bureaus bij duurzaam pitchen

Bekijk de Pitchcode 2025

Waarom duurzaam pitchen?

Een pitch, een bitch? Daarover verschillen de meningen. Maar pitches en bureauselecties zijn sowieso intensieve trajecten die veel tijd, energie en budget vragen van alle betrokkenen – bureaus en opdrachtgevers.

Daarom maakt IDEA zich sterk voor duurzaam pitchen: efficiënt, transparant en met wederzijds respect. Niet omdat er één juiste manier is, maar omdat elk goed proces begint met heldere uitgangspunten. En omdat goede pitchtrajecten leiden tot sterke, langdurige relaties.

Pitchcode 2025: gedragen door de branche

De Pitchcode draait niet om regels, maar om richting. Het helpt om het goede gesprek te voeren. Met drie pijlers – de opdracht, het selectieproces en de voorwaarden – biedt de code structuur voor een eerlijk en effectief pitchtraject. Het bijbehorende Pitch Canvas helpt opdrachtgevers en bureaus om scherpe keuzes te maken.

IDEA onderschrijft de branchegedragen Pitchcode met de bvA, VIA, DDA, PMA, DDMA en BNO. Het initiatief komt van FONK Magazine en wordt gedragen door pitchbegeleiders zoals 3MO.

Extra voor live: de IDEA Pitch-checklist
Live kent eigen spelregels. Daarom ontwikkelde IDEA – aanvullend op de Pitchcode – een checklist voor pitches en aanbestedingen binnen livecommunicatie. De tool helpt opdrachtgevers en bureaus bij het opzetten van een effectief selectietraject.

Beter pitchen? Begin met een goed gesprek
Ben je bezig met een pitch of bureauselectie? Download dan de Pitchcode of IDEA Pitch-checklist. Of neem contact met ons op. We denken graag met je mee.