Menu

Nieuws

Wat zeggen IDEA-leden?

25-04-2011

Het gesprek op de eerste IDEA-docentendag van 2011 gaat over kennis delen en kennis ontwikkelen. Een van de ideeën die bestuurslid Frank Beekwilder haalbaar lijkt is het opzetten van een sprekersdatabase, waarin IDEA-leden participeren en waaruit aangesloten onderwijsinstellingen sprekers voor gastcolleges kunnen selecteren.


Om een idee te krijgen hoe IDEA-leden zo’n gastcollege zouden invullen, legden we vijf leden de volgende uitspraak voor: 

“Mijn gastcollege aan studenten van een hbo-eventopleiding zou gaan over ...” 

Jan Franco Adamo / All Season sports 
‘ …. over veiligheid en verzekeringen. Bij het organiseren van sportieve evenementen is het heel belangrijk dat niemand geblesseerd kan raken. Ik ben, naast IDEA-lid, ook lid van VeBON en VeBON-leden moeten allemaal beschikken over een TüV-certificaat Veiligheid. Wat er allemaal komt kijken bij dat veiligheidskeurmerk, daar zou mijn gastcollege over gaan. Waar moet je allemaal op letten?’ 

Diederick van Eeden / Van Eeden Evenementen 
‘… over de praktijk. Ik verzorg wel eens gastlessen en presentaties bij onderwijsinstellingen en dan merk ik dat studenten dat het leukste vinden: de praktijkgevallen, hoe doe je het, wat ging er mis. Ik zou in het college bijvoorbeeld een case van A tot Z behandelen. Daarbij zou ik aandacht geven aan de alledaagse dingen zoals het licht en het geluid, maar ook de glitter en de glamour bespreken en ingaan op de contrasten tussen hele grote en juist kleine evenementen. Veel foto’s laten zien, zorgen voor een half uur input. Daarna komen er vaak al zoveel vragen dat je zo anderhalf uur vol praat.’ 

Erik Derksen / Event Department 
‘… al doende leert men. Hoe goed je opleiding ook is, hoe goed je ook bent voorbereid en hoeveel theorie en stages je ook hebt gevolgd, evenementen organiseren is vooral kilometers maken. Inzichten doe je zeker op tijdens je opleiding, maar het vak leer je pas echt in de praktijk.’ 

Christine van Dalen / Bureau voor Reuring 
‘… hoe je evenementen ook kunt inzetten als PR-instrument voor een product of merk. Om de nieuwswaarde van een product te vergroten kan het helpen om een evenement te organiseren. Een unieke stunt of actie krijgt publiciteit en die straalt positief af op het merk als organisator van dat evenement. Denk maar aan de Red Bull Air Race. Dat is een fenomeen an sich en het laadt het merk; Marketing PR. De kracht van het event, met alle communicatie daar omheen, is groot. Ook als het gaat om het genereren van publiciteit. Ik verwacht dat dit invloed zal hebben op het communicatievak in de komende jaren. En daar moet je als student natuurlijk wel bij zijn. 

Bart Smulders / MOVE 
‘… van event naar experience marketing. Experience marketing gaat verder dan het verzorgen van een fijne event ervaring. Niet de boodschap van het merk staat centraal, maar de interesses en verbindingen tussen mensen en de rol die het merk op een authentieke wijze daarin kan vervullen. Beginnende eventmanagers zullen dan door inzichten en praktische cases meer leren dan alleen goed kunnen organiseren. ’ 


Nieuws

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Undefined variable: archief

Filename: sysplugins/smarty_internal_data.php

Line Number: 287

Top